SumUp kondigt nieuwe financiering aan, met onder andere Groupon als investeerder

Een injectie van meerdere miljoenen euro van Groupon, American Express en bestaande investeerders zal SumUp's continuerende uitbreiding naar nieuwe markten ondersteunen en haar vooraanstaande technologische positie versterken

SumUp, het bedrijf dat ondernemers de mogelijkheid geeft om met hun smartphones debit en credit card betalingen aan te nemen, heeft vandaag Groupon (NASDAQ: GRPN) en American Express (NYSE: AXP) gepresenteerd als nieuwe investeerders. De investering volgt een serie A-financieringsronde van miljoenen euro's met dubbele cijfers in het tweede kwartaal van 2012, van b-to-v Partners, Shortcut Ventures, Tengelmann Ventures en particuliere investeerders. Alle bestaande investeerders van SumUp hebben naast Groupon en American Express bijgedragen met verdere investeringen. Financial Technology Partners (FT Partners) uit San Francisco heeft SumUp geadviseerd bij deze transactie.

SumUp zal deze investering gebruiken om verder uit te breiden naar nieuwe markten, en haar technologische leiderschapspositie verder te versterken, door een nieuwe end-to-end betaaloplossing verder te ontwikkelen, wat zowel een gecertificeerde eigen payments gateway als gepatenteerde hardware en operations systemen inhoudt. Een deel van het geld zal worden gebruikt om de ontwikkeling van nieuwe diensten te ondersteunen, waarmee SumUp de point-of-sale markt revolutionair verder zal ontwikkelen en een point-of-sale ecosysteem zal bouwen dat winkeliers en gebruikers verbindt.

Daniel Klein, CEO van SumUp, legt uit: "Wij zijn verheugd Groupon en American Express te kunnen presenteren als financiële investeerders. Beide bedrijven delen onze visie en onze inzet voor de versterking van kleine bedrijven. American Express loopt als een van 's werelds grootste kaartuitgevers voorop als het gaat om het stimuleren van innovatie in betalingsverkeer. Groupon heeft bewezen dat het mogelijk is in korte tijd een onderneming op te bouwen die miljoenen kleine winkeliers wereldwijd bedient. Deze unieke mix van ervaringen is voor ons een stimulerende factor geweest om hen te nemen als nieuwe investeerders. Wij zijn nu beter dan ooit uitgerust om onze visie om kleine bedrijven succesvoller te maken door betalingsverkeer radicaal te vereenvoudigen in de praktijk om te zetten, de point-of-sale ervaring opnieuw uit te vinden, en ten slotte te helpen bij het verbeteren van de winkelier-klantrelatie."

Werner Decker, Senior Vice President, Merchant Services Europe bij American Express, laat weten: "American Express vindt het belangrijk om de kleine winkeliers meerwaarde te bieden en hen te helpen hun bedrijf te laten groeien. Wij denken dat SumUp's vaardigheid een end-to-end betalingsoplossing, welke gebruiksgemak, comfort en veiligheid biedt, hen in staat zal stellen een belangrijke rol in mobiel betalingsverkeer te spelen."

Jason Harinstein, Senior Vice President, Corporate Development bij Groupon, voegt daaraan toe: "Wij zijn verheugd dat wij de mogelijkheid hebben om in SumUp te investeren, een bedrijf dat al vroeg voorop liep in het opkomende mobiele betalingsverkeer buiten de V.S. Wij delen een visie om de manier waarop lokale winkeliers communiceren met hun klanten te transformeren en hebben vertrouwen in de kundigheid van het team van SumUp om deze visie te verwezenlijken." De aangekondigde investering komt kort na de recente partner lancering in Rusland met Svyaznoy Group, één van Rusland's grootste smartphone retailers en card issuing banken.

Contactpersoon: Robert Bownes: D: +44(0)20-7324-6194.